Transformacja gospodarcza po 1989 r.
Plan Balcerowicza i sytuacja makroekonomiczna Polski w okresie przejściowym w latach 1989-1991
We wrześniu 1989 roku nowo wybrany rząd z ministrem finansów Leszkiem Balcerowiczem zaczął opracowywać plan stabilizacji gospodarki. Plan ten miał obejmować trzy główne dziedziny a mianowicie stabilizację, liberalizację oraz reformy strukturalne.
W grudniu 1989 roku plan był gotowy i uzyskał poparcie Międzynarodowego Funduszu Walutowego. Poparcie to znalazło wyraz w utworzeniu na początku 1990 r. funduszu stabilizującego dla gospodarki polskiej w wysokości 1 mln USD. Powstał on z darowizn krajów OECD w wysokości 300mln USD i z pożyczek tych krajów. MFW przyznał też kredyt stand-by w wysokości ok. 720 mln USD na wsparcie programu stabilizacyjnego. Porozumienie z MFW było również podstaw± do uruchomienia kredytów rozwojowych Banku Światowego na rozwój eksportu przemysłowego i rolno-spożywczego. Program gospodarczy rządu zwany programem Balcerowicza zakładał tak± przebudowę systemu gospodarczego, ażeby możliwie szybko, za pomocą działań radykalnych stworzyć system gospodarki rynkowej typu zachodniego.
Program stabilizacyjny był programem kompleksowym, składającym się z czterech obszarów oddziaływania rządu. Były to:
zliberalizowanie polityki cenowej
ścisła kontrola ukształtowania dochodów (głównie wynagrodzeń ludności )
utrzymanie stabilnego kursu walutowego w połączeniu z rozluźnieniem kształtowania obrotów z zagranicą
restrykcyjna polityka pieniężna
zrównoważenie budżetu państwa.
Program ten składał się z dwóch faz. Wstępnej przypadającej na IV kwartał 1989 i zasadniczej obejmującej rok 1990. Podstawowym celem było niedopuszczenie do wzrostu inflacji, a w miarę możliwości do jej obniżenia, zredukowania deficytu budżetowego oraz powstrzymanie ucieczki ludności i przedsiębiorstw od złotego do walut wymiennych
Środki liberalizacji.
W styczniu 1990 roku zakończono proces znoszenia kontroli państwa nad ustalaniem cen. Cenami rządowymi objęto jedynie ceny węgla kamiennego, energii elektrycznej, czynsze kwaterunkowe, bilety na przejazdy kolejowe i autobusowe, niektóre leki i spirytus. Zniesiono administracyjną kontrolę cen podstawowych artykułów spożywczych, stawek marż handlowych na te wyroby, a pod koniec roku odstąpiono od ustalania maksymalnych wskaźników wzrostu cen umownych. Ograniczenie subsydiów spowodowało wzrost cen energii elektrycznej o 300%; podobnie węgla o 400-600%. W następnej kolejności zniesiono kontrolę cen ropy naftowej, benzyny, przetworów naftowych. Kilkakrotnemu podwyższeniu uległy czynsze, ceny mieszkań spółdzielczych, usług, wczasów, lekarstw i transportu.
Efektem znacznej liberalizacji cen, obniżenia subsydiów była tzw. korekcyjna inflacja. Program zakładał, że w styczniu ceny wrosną o około 46%, gdy tymczasem wzrosły aż o 78%. Taka liberalizacja cen i zniesienie znacznych subsydiów, stało się mocnym krokiem mającym na celu przywrócenie właściwych relacji cenowych, zmniejszenie zniekształcenia w strukturze produkcji i alokacji zasobów na rzecz pobudzenia działania czynników rynkowych .
Od 1-ego stycznia 1990 roku zliberalizowano również obrót towarowy z zagranicą. Towarzyszyło temu wprowadzenie jednolitego, stałego kursu złotego do walut wymienialnych i ustanowienie wewnętrznej wymienialności złotego. Dzięki tym rewolucyjnym zmianom polska gospodarka zaczęła się upodabniać do gospodarek rynkowych. Podmioty gospodarcze zyskały możliwość współpracy z zagranic±, a rynek krajowy został związany z rynkiem międzynarodowym. Takie zmiany stworzyły nową szansę stworzenia i wzmocnienia dynamicznie rozwijającej gospodarki. Jednocześnie przed wieloma przedsiębiorstwami otworzyły się nowe wyzwania i perspektywy rozwoju,
współpracy, wymiany technicznej i kapitałowej z partnerami UE. Zliberalizowanie transakcji w walutach wymienialnych wpłynęło na zmiany relacji podaży i popytu oraz względną równowagę bilansu płatniczego. Zniesiono również preferencje dla eksporterów, ulgi od podatku dochodowego, subwencje i preferencyjne oprocentowanie kredytów. środki stabilizacji.
Polityka dochodowa.
Jednym z czynników wzmagających inflację w drugiej połowie 1989 r. była niemal pełna indeksacja płac i dochodów. W programie stabilizacyjnym założono szybkie osiągnięcie równowagi na rynku dóbr konsumpcyjnych, głównie przez znaczny spadek płacy realnej. ścisła kontrola wypłat sprowadziła się do progresywnego opodatkowania wzrostu płac ponad poziom płac z grudnia 1989 r. i stała się jedną z kotwic hamujących wzrost inflacji. Te uregulowania płacowe miały silne oddziaływanie antyinflacyjne, ale również przyczyniły się do pogłębienia recesji, gdyż za przekroczenie normy wynagrodzeń o 3% stawka podatkowa wynosiła 200%.
Polityka podatkowa i budżetowa.
Rząd podkreślał, że fundamentalnym elementem programu stabilizacji jest osiągnięcie równowagi budżetowej oraz daleko Lidce zmiany w systemie budżetowym i strukturze jego wydatków w 1990r. Zgodnie z programem budżet miał się zamknąć deficytem nie większym niż 1% PNB, podczas gdy w końcu grudnia 1989r.stanowił on 6% PNB. Cel ten miał zostać osiągnięty przez jednoczesne znaczne zmniejszenie wydatków oraz wzrost dochodów. Łącznie wydatki budżetowe miały zmniejszyć się o 3% PNB. Złożyć się na to miał spadek subsydiów odpowiadający 7% PNB, głównie wskutek praktycznego zaniechania subsydiów dla budownictwa i na transport publiczny oraz zniesienie znacznej liczby przywilejów podatkowych.
Polityka monetarna i kredytowa.
Celem tej polityki było utrzymanie stopy podaży pieniądza i kredytów na poziomie, który umożliwi zdławienie inflacji. Priorytetem było ograniczenie wzrostu popytu, przywrócenie wartości złotówki, a tym samym zwiększenie depozytów złotówkowych. Głównym elementem tak realizowanego programu, była polityka dodatniej, realnej stopy procentowej, która zminimalizowałaby zmniejszenie opłacalności trzymania depozytów walutowych. Taka polityka sprzyjała również wzrostowi oszczędności, ograniczaniu inwestycji, konsumpcji a przede wszystkim racjonalizacji produkcji.
Transformacja systemu ekonomicznego.
Program Balcerowicza przewidywał zasadnicze przyspieszenie procesu reform systemowych i nadanie im charakteru kompleksowego, którego efektem miało być stworzenie sprawnie funkcjonującego systemu rynkowego. Do zmian systemowych można zaliczyć między innymi swobodę kształtowania cen oraz likwidację reglamentacji i obowiązkowego pośrednictwa państwa w handlu zagranicznym, otwarcie gospodarki na świat przez wprowadzenie tzw. wewnętrznej wymienialności złotego i liberalizacji obrotu z zagranicą, reformy systemu bankowego, zasad polityki pieniężno-kredytowej oraz reformy systemu bankowego.
Do pozostałych reform systemowych należały przekształcenia własnościowe, zwiększenie samodzielności przedsiębiorstw państwowych, stworzenie warunków do pobudzenia konkurencji wewnętrznej i rozbicia monopoli, utworzenie rynku kapitałowego i rynku pracy. Przygotowania do zmian systemowych podjęto jesienią 1989 r, a część gotowych ustaw weszła w życie z początkiem 1990 r.
Tworzenie podstaw prawnych nowego systemu, powołanie do życia nowych inwestycji i uruchomienia mechanizmu rynkowego są procesem, który potrwa kilka lat. Podstawą gruntownej przebudowy gospodarki polskiej jest prywatyzacja, gdyż tylko w warunkach dominacji prywatnej formy własności środków produkcji może funkcjonować instytucjonalna infrastruktura systemu rynkowego czyli takie instytucje jak giełda papierów wartościowych, giełda walutowa, banki komercyjne.
Podstawowy dla gospodarki rynkowej dwuszczeblowy system bankowy powstał już w 1989 r. NBP stał się bankiem banków czyli bankiem emisyjnym państwa oraz centralną instytucją kredytową, dewizową i rozliczeniową. Z jego wcześniejszych oddziałów utworzono dziewięć niezależnych banków komercyjnych. Znowelizowanie prawa bankowego uniemożliwiło przekształcenie banków państwowych i spółdzielczych w spółki akcyjne. Sprecyzowano też przepisy dotyczące tworzenia banków przez osoby zagraniczne i z udziałem kapitału zagranicznego.
Określono również formy nadzoru NBP nad bankami komercyjnymi, których liczba do połowy 1990 r. wzrosła do 24. W drugiej połowie 1990 r. stworzono ramy prawne sprzyjające dalszej przebudowie systemu gospodarczego. Były to ustawy: osobowe spółki Skarbu Państwa. Ustawa o działalności ubezpieczeniowej przełamała monopol państwowych instytucji ubezpieczeniowych. Sytuacja makroekonomiczna gospodarki w okresie przejściowym w latach 1990-1991.PKB.
W1990 r. PKB (mierzony w cenach stałych z 1984 r.) według oficjalnych statystyk obniżył się o 12%.Był to spadek znacznie większy niż się tego spodziewano. Program przewidywał spadek jedynie o 5%.Spadek produkcji nastąpił we wszystkich sektorach gospodarki, lecz szczególnie wysoki był w sektorze przemysłowym (ok. 25%).
Ceny.
Wzrost cen był w znacznej mierze skutkiem inflacji korekcyjnej Na początku wprowadzania programu stabilizacji ceny wzrosły o ok.7,9% w styczniu 1990, 23,8% w lutym. W pozostałych miesiącach inflacja rosła w tempie 4-5% na miesiąc. Wzrost inflacji wciąż był bardzo wysoki, znacznie wyższy niż oczekiwano. W programie zakładano, że w połowie 1990 r. inflacja będzie już kontrolowana.
Pieniądze i kredyt.
Polityka monetarna była bardzo restrykcyjna. Utrzymywanie wysokiej stopy procentowej zmusiło przedsiębiorstwa do zmniejszenia zapasów. Gospodarstwa domowe ponownie zaczęły gromadzić oszczędności złotówkowe. Efektem tej polityki był odwrót od dolaryzacji życia gospodarczego.
Zatrudnienie i płace.
W 1990 r. zatrudnienie w sektorze uspołecznionym spadło o około 6% czyli o 1,1mln. W sektorze prywatnym nierolniczym zatrudnienie wzrosło o 555.000 miejsc. Bezrobocie wzrosło w ciągu roku z zera do około 1,1mln, a stopa bezrobocia wynosiła 6% na koniec 1990 r. Średnia płaca realna spadła o około 25% i osiągnęła poziom z lat 1982-1984. Działanie inflacji korekcyjnej doprowadziło jednak do nagłego wzrostu płac. W związku z tym rząd zdecydował się na wprowadzenie podatku od wynagrodzeń ponad-normatywnych tzw. popiwku, który zahamował wzrost płac.
Wskaźniki ekonomiczne w Polsce w latach 1990-1991.
Wyszczególnienie
Zmiany w % w latach |
1990 |
1991 |
Ceny |
595.8 |
o,3 |
PKB |
-10,5 |
- 7,5 |
Płace reealne |
- 24,3 |
- 0,3 |
Eksport |
24,7 |
- 18,5 |
Import |
- 2,5 |
24,3 |
Produkcja rolnicza |
- 2,2 |
- 2,0 |
Produkcja przemysłowa |
- 24,2 |
- 11,9 |
Stopa bezrobocia |
6,1 |
11,5 |
Deficyt budzetowy % PKB |
3,1 |
3,8 |
Handel zagraniczny
Następujące po sobie dewaluacje oraz liberalizacja handlu spowodowały, że eksport do krajów zachodnich wrósł o około 40% natomiast import rósł wolniej. To przyczyniło się do powstania nadwyżki w obrocie dolarowym. Eksport do obszaru byłej RWPG spadł o około 7-10% a import spadł jeszcze bardziej o 35%, co doprowadziło do powstania znacznej nadwyżki.
Zmiana polityki w Polsce w latach 1991-93 i jej wpływ na sytuację gospodarczą kraju.
Oceniając realizację programu gospodarczego w pierwszych dwóch latach reform rząd podtrzymywał wyrażaną± wielokrotnie opinię, że działania stabilizacyjne przyniosły nadspodziewanie dobre rezultaty w sferze finansowej i niezbyt głęboką recesję w sferze realnej. Niekwestionowanym osiągnięciem programu jest radykalne zmniejszenie inflacji, zwłaszcza w pierwszych kwartałach 1990 r. Jednak zahamowanie inflacji dokonało się na znacznie wyższym poziomie cen niż zakładał program stabilizacyjny.
Przewidywano, że inflacja w pierwszym kwartale 1990 r. nie przekroczy 75% zaś w ciągu całego roku wyniesie nie więcej niż 95%, gdy tymczasem wskaźnik ten wyniósł 132%. Poza tym inflacji nie udało się stłumić, gdyż nadal występował wzrost cen rzędu 3-4% miesięcznie, co oznaczało roczną inflację rzędu 42-60%. Realizowana przez rząd Mazowieckiego reforma gospodarcza, przyczyniła się do wyraźnego spadku dochodów realnych ludności. Płace i wynagrodzenia realne były w czerwcu 1990r. niższe o ok. 38% niż w grudniu 1989 r. Natomiast w grudniu 1990 r. o ok. 31%.Ponadto zanotowano bardzo znaczny spadek realnej produkcji w sektorze uspołecznionym, a pod koniec 1990 r. istniało 6% bezrobocie.
"W świetle powyższych danych trudno w pełni zgodzić się z poglądem, że program stabilizacyjny przyniósł powodzenie w sferze finansowej, raczej należy mówić o nadmiernej stabilizacji finansowej, osiągniętej kosztem nadmiernej recesji. "Właśnie ta surowa ocena i krytyka rządowej polityki gospodarczej i związane z nią odejście rządu T. Mazowieckiego, wywarła wpływ na ekonomiczne i społeczne cele polityki rządowej w 1991 r. Z drugiej strony na te założenie wpłynęły wydarzenia polityczne w drugiej połowie 1990 r. i na początku 1991 roku, a w szczególności:
kryzys i wojna w Zatoce Perskiej oraz konsekwencje tych wydarzeń i ich wpływ na ceny ropy naftowej i sytuację płatniczą± Polski.
zjednoczenie Niemiec i wpływ tego zjawiska na polski eksport do NRD, która była przez wiele lat drugim partnerem handlowym kraju.
polityczne i ekonomiczne zmiany w Związku Radzieckim, rozpad RWPG oraz zmiany systemu rozliczeń i ich konsekwencje dla rozwoju eksportu Polski.
Zasady i cele polityki ekonomicznej w 1991r. przedstawiono za pomocą trzech podstawowych dokumentów "Zasad polityki społeczno-ekonomicznej" przedstawionych w Sejmie, "Ustawie Budżetowej na rok 1991",oraz Memorandum Rządu Polskiego. Mimo ostrej krytyki "planu Balcerowicza" w rządzie ponownie wicepremierem został Balcerowicz. Decyzja ta jak i zapowiedzią kontynuacji dotychczasowej polityki wywołały napięcia polityczne i społeczne
.
W wyżej wymienionych dokumentach przedstawiono wskaźniki ekonomiczne na rok 1991. Na kolejne lata przewidywano wzrost PKB o ok. 3,5-4%; wzrost dochodu narodowego do podziału o ok. 10%; co było wynikiem założenia ujemnego salda bilansu handlowego, wzrost produkcji przemysłowej o około 5,5% oraz szybszy wzrost inwestycji niż dochodu narodowego. Założono, że spadek stopy inflacji pozwoli obniżyć stopę procentową oraz, że spadek eksportu do ZSRR nie przekroczy 30-35%. Rząd ogłosił, że podejmie działanie interwencyjne w rolnictwie, czego wyrazem było stworzenie Agencji Rynku Rolnego.
Powołano również Agencję Rozwoju Przemysłowego i Polski Bank Rozwoju. Walka z inflacją± i dalsze redukcje subsydiów, w tym dla nośników energii i gospodarki mieszkaniowej i komunalnej wymagały utrzymania restrykcyjnej polityki dochodowej. Mimo wniosków związków zawodowych, ponownie ustalono wskaźnik nieopodatkowanego wzrostu dochodów w stosunku do inflacji na poziomie 0,6%.
Gwałtowne załamanie się handlu ZSRR spowodowało dramatyczne zmiany sytuacji ekonomicznej wielu przedsiębiorstw, przyspieszyło wzrost bezrobocia i poważnie zmniejszyło wpływy budżetowe. Spadające dochody oraz napięta sytuacja społeczno-ekonomiczna utrudniały realizację polityki zrównoważonego budżetu. Mimo spadku wydatków związanych z subsydiami nierównowaga budżetowa wykazała tendencje do pogłębienia się (zob. tabela. 8). Wysoka inflacja przyczyniła się do spadku opłacalności eksportu i tym samym do wzrostu importu. W konsekwencji tej sytuacji przeprowadzono w 1991 r. piętnasto procentową dewaluację złotego.
Memorandum zakładało, że proces restrukturyzacji i gospodarki pociągnie za sobą dalszy wzrost bezrobocia, a w 1991 r. liczba bezrobotnych zbliży się do 2 milionów. Jednak w następnych latach ożywienie gospodarcze powinno przyczynić się do zmniejszenia skali tego zjawiska. Program rządu zakładał również zmniejszenie przeciętnej stopy inflacji do ok. 1% miesięcznie oraz do poziomu 10% rocznie w 1993 roku.
W odróżnieniu od poprzedniego planu, w nowym planie dużo więcej miejsca poświęcono polityce dostosowań strukturalnych, a w szczególności prywatyzacji, komercjalizacji, restrukturyzacji przedsiębiorstw. Te nowe elementy miały się przyczynić do poprawy efektywności gospodarki.
Podstawowe wskaźniki ekonomiczne w Polsce w latach 1992-1993.
Wyszczególnienie
Zmiany w % w latach |
1992 |
1993 |
PKB |
1,5 |
4,5 |
Produkcja przemysłowa |
3,0 |
7,4 |
Produkcja rolnicza |
- 12,8 |
1,5 |
Stopa bezrobocia |
13,6 |
15,7 |
Ceny |
43,0 |
35,3 |
Import |
2,5 |
17,7 |
Eksport |
- 11,5 |
- 2,8 |
Place realne |
- 2,8 |
0,3 |
Deficyt budżetowy % PKB |
5,1 |
2,8 |
Program prywatyzacji na lata 1991-1993
Plany prywatyzacyjne ne lata 1991-93 przewidywały zmniejszenie państwowej własności przedsiębiorstw o 15% w 1991 roku, o dalsze 20% w 1992 r. i drugie tyle w 1993 r. W rezultacie własność państwowa miała się zmniejszyć o 50%. Program prywatyzacji składał się z komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych tj. zmiany ich w spółki skarbu państwa i poddanie dyscyplinie rynkowej masowej prywatyzacji dużych przedsiębiorstw w drodze sprzedaży akcji i prywatyzacji średnich i małych przedsiębiorstw, głównie poprzez likwidację i dzierżawę.
W celu przyspieszenia prywatyzacji w Memorandum planowano utworzenie 12 regionalnych oddziałów Ministerstwa Przekształceń Własnościowych. Rząd zapowiedział również realizację polityki wspierania konkurencji, co wiąże się z przełamywaniem monopoli i przeciwdziałaniem praktykom monopolistycznym, udzielaniem pomocy w zakładaniu nowych firm oraz zniesieniem barier stojących na przeszkodzie przedsiębiorstwom zagranicznym.
Między innymi w tym celu powołano Urząd Antymonopolowy oraz uczyniono znaczne postępy na drodze do demonopolizacji. Między innymi w sektorze handlowym trzy duże spółdzielnie detaliczne i hurtownie, które zajmowały dominującą pozycję w handlu wewnętrznym, zostały podzielone według kryterium terytorialnego, a około 70% państwowych sklepów detalicznych wydzierżawiono osobom prywatnym. Rząd założył zwiększenie udziału cen wolnych na przemysłowe towary zaopatrzeniowe i towary konsumpcyjne, oraz zmniejszenie wydatków z tytułu dotacji związanych z cenami do około 3% PKB do 1993 r.
W 1991 r. wraz z wprowadzeniem systemu renty górniczej zniesiono wymóg uprzedzania o podwyżkach cen węgla i zlikwidowano podatek od eksportu węgla. W rezultacie nastąpił wzrost cen węgla i zbliżenie ich do cen światowych. W tym samym roku zaczęto również kompleksowy program restrukturyzacji przemysłu węglowego, którego celem było zamykanie nierentownych kopalni.
Rząd zaplanował również i przeprowadził reformy systemu podatkowego. Został wprowadzony podatek od wartości dodanej VAT i uzupełniający go podatek akcyzowy. Wprowadzono również progresywny podatek od dochodów osobistych o trzystopniowej skali. Dalsze reformy związane były z wprowadzeniem od 1991 roku rozliczeń w walutach wymienialnych z byłym ZSRR, Bułgarią, Czechosłowacją, Węgrami i Rumunią. Utworzono również Korporację Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, której działanie będzie wspierane przez budżet państwa.
Proces prywatyzacji przedsiębiorstw doprowadził do znacznego rozwoju sektora prywatnego i w połowie 1993 roku w tym sektorze powstawało ponad 50% PKB i pracowało w nim prawie 60% ogółu zatrudnionych. Jednak mimo wysiłków nie udało się utrzymać założonego tempa prywatyzacji i w rękach prywatnych znalazła się 1/3 tego co założono w programie.
Również nie udało się w pełni wykorzystać dla celów restrukturyzacji gospodarki pomocy finansowej. Według informacji CUP w 1992 roku efektywne przychody z przyznawanych nam kredytów były bardzo niskie (dla przykładu 5 mld USD dało zysk 0,5 mld). Również nie spełniły się oczekiwania co do sytuacji deficytu handlowego, który z roku na rok miał ulegać polepszeniu. W 1992 r. polski eksport, liczony w cenach detalicznych wzrósł w stosunku do 1991 r. o 14%, jednak po uwzględnieniu denominacji złotówki nastąpił jego kilkunastoprocentowy spadek.W1992 r. nie zahamowano importu konsumpcyjnego. Wzrósł on w tym okresie w stosunku do 1991 r. o 55 bln. zł, a nadwyżka importu nad eksportem wzrosła z 6,5bln zł na koniec 1991 do 40 bln. zł. na koniec 1992 r.
Według założeń planu Balcerowicza uchwalonych przez Sejm w 1989, inflacja miała obniżyć się w ciągu 6 miesięcy do poziomu 1% w skali miesiąca. Jednak mimo prowadzenia restrykcyjnej polityki nie udało się obniżyć inflacji do 10%. Jak widzimy w tabeli 8 w 1992 r. inflacja wyniosła 43%, a w 1993 r. 35,7%. Inflacja wciąż należy w Polsce do najwyższych w Europie (w Czechach i na Węgrzech jest dziesięciokrotnie niższa). Realizacja programu Balcerowicza przyniosła wiele korzystnych zmian w gospodarce w postaci znacznego zwiększenia ilości prywatnych jednostek gospodarczych, zrównoważenia rynku wewnętrznego, wewnętrznej wymienialności złotego. Dzięki tym reformom Polska zaczęła przypominać gospodarkę rynkową. Podsumowanie polskich reform pod koniec 1992 roku na tabeli.
Stopień urynkowienia gospodarki polskiej na koniec 1992 roku:
prywatyzacja udział sektora prywatnego w PKB 45,4%
liberalizacja cen, ceny w 95% wolne
system kursu walutowego, zunifikowany kurs złotówki, pełzająca dewaluacja w stosunku do koszyka pięciu walut
polityka pieniężna niezależny Bank Centralny i sieć państwowych oraz prywatnych banków handlowych
handel zagraniczny liberalizacja importu, poziom ceł średnio 14%
inwestycje zagraniczne brak limitów określających udział kapitału obcego w przedsiębiorstwach.
Mimo to jednak prowadzenie restrykcyjnej polityki dochodowej oraz przyjęcie za główny priorytet stłumienie inflacji przyczyniło się do wielkiej krytyki tego programu i wzrostu niezadowolenia społecznego. Przeciwnicy Balcerowicza uznali, że efekty realizacji programu s± bardzo dalekie od jego założeń. rzeczywistymi efektami realizacji programu w latach 1989-1993 było bezrobocie sięgające 3 mln osób, pogłębienie się pauperyzacji ogromnej większości społeczeństwa (40%ludzi żyło w 1993 r. poniżej minimum socjalnego), zmniejszenie się realnych płac, rent i emerytur o ok.30% i o 50% dochodów rolników, oraz znaczny regres w pozostałych dziedzinach życia jak kultura, oświata, szkolnictwo, służba zdrowia itd.
Rządy SLD-PSL i wyniki gospodarki polskiej w latach 1994-1998.
Jednym z wyników wprowadzania szeregu kompleksowych reform systemu państwowego w latach 1989-1993 by wzrost rozczarowania społecznego. Pojawiło się ono zarówno z powodu braku radykalnej poprawy sytuacji materialnej ludności (pomimo utrzymania wysokich wręcz rosnących wydatków na cele społeczne w wysokości 15-30% PKB), jak i spowolnienia oczekiwanych reform politycznych. Wszystko to ułatwiło partiom post-komunistycznym, odbudowę wpływów politycznych przy okazji kolejnych wyborów parlamentarnych w Polsce.
We wrześniu 1993 r. polski elektorat głosując na zreformowaną partię socjalistyczną i chłopską, które rządziły w kraju przed 1989 rokiem zapewnił im absolutną większość w parlamencie. Głównym zadaniem dla nowych władz stało się utrzymanie stabilizacji w kraju i kontynuacja procesu przeobrażeń polskiej gospodarki. W tym samym okresie pojawiły się fatalistyczne prognozy "rodzącego się zagrożenia" odwrócenia się od kierunku dotychczasowych reform i groźba zaprzepaszczenia osiągnięć gospodarczych z lat ubiegłych.
W okresie rządów koalicja SLD-PSL zaproponowała program "Strategia dla Polski". Według Danuty Huebner "program ten jest przykładem makroekonomicznego programu stabilnego wzrostu, w którym główną rolę odgrywają makroekonomiczne agregaty z obszaru równowagi wewnętrznej i zewnętrznej jak inflacja, bezrobocie i zadłużenie, oraz szeroko zdefiniowane sektory typu wieś, zabezpieczenie społeczne, banki. "Strategia" przyjęła neoklasyczne założenie, że zmiana gospodarcza musi odbywać się w warunkach makroekonomicznej stabilizacji i ograniczonej inflacji. "Strategia" pojawiła się w określonym momencie historycznym, w okresie pewnego zmęczenia transformacją, silnego zapotrzebowania na pewien program, który wyzwoli nową falę przyzwolenia społecznego na kontynuację reform".
Nowe rządy kontynuowały kilka podstawowych zasad jak:
ograniczenia monetarne
ograniczenia fiskalne
liberalizacja handlu i cen
dalsze tworzenie instytucji rynkowych
opanowywanie procesu inflacji.
Priorytetami rządzącej koalicji były: szybki wzrost gospodarczy, stabilizacja systemu makroekonomicznego, poprawa warunków życia, zmniejszenie inflacji cenowej, równoważenie bilansu handlowego, jak również szybka integracja z Unią Europejską. Uzupełnieniem "Strategii dla Polski" stał się "Pakiet 2000", średniookresowy program gospodarczy przyjęty przez Radę Ministrów w 1996 roku. Zasadnicze hasła tego programu to wzrost, stabilizacja i konkurencyjność. Jego autor wicepremier Grzegorz Kołodko podkreślał, że wprowadzenie zaproponowanych w nim rozwiązań wpłynie na utrzymanie pozytywnych tendencji w gospodarce i dalszy rozwój. Wpływ "Strategii" i "Pakietu 2000" na rozwój gospodarczy w latach 1994-1998.
Podstawy ekonomiczne.
Po gwałtownym spadku produkcji w latach 1990 i 1991, Polska stała się pierwszym krajem, który zaczął odnotowywać wzrost gospodarczy. Istotnym sukcesem było również opanowanie inflacji, którą udało się w 1993 roku zatrzymać na poziomie 35,3%. Tendencja wzrostowa towarzyszyła również innym sektorom gospodarki, a w latach 1994-1997 jeszcze bardziej się umocniła. Po początkowym okresie, w którym popyt był pobudzany przez eksport, od 1993 roku dominującym czynnikiem wzrostu stało się spożycie. W 1995 r. inflacja obniżona została do poziomu 14,9%. Wzrost zróżnicowania dochodów oraz bezrobocie wymusiły wzrost nakładów na bezrobotnych i dotowania wcześniejszych emerytur. Wiele trudności przysparzała zmiana organizacji przedsiębiorstw państwowych, w szczególności ich przekształcenie w jednostki osiągające i nastawione na zysk.
Produkcja.
Od 1992 r. PKB zaczął wzrastać i w latach 1994-1997 towarzyszyła mu już tylko tendencja wzrostowa. W 1994 r. PKB wzrósł o 5,2%, a rok później osiągnął rekordową wielkość 7,0%. Od 1996 r. nastąpił niewielki spadek tendencji wzrostowej i PKB rósł w tempie około 6% rocznie. Szczególne znaczenie dla gospodarki miał wzrost produkcji przemysłowej. Konsekwencją zmian produkcji, stały się zmiany w strukturze produkcyjnej gospodarki. Udział przemysłu ciężkiego zmalał podczas gdy wzrósł udział przemysłu środków transportu, paliw i żywności. Zmieniła się również struktura zatrudnienia. Następował stały spadek zatrudnienia w przemyśle, na korzyść usług. Wiele nowych przedsiębiorstw dobrze radziło sobie w nowych warunkach gospodarczych,
jednak wciąż duże przedsiębiorstwa państwowe, jak kopalnie, stocznie i huty źle radziły sobie w istniejących warunkach. Ich zadłużenie wzrastało, a wraz z nim obciążenia dla budżetu państwowego.
Handel zagraniczny.
Po dość dynamicznym wzroście w pierwszych dwóch latach transformacji, tempo wzrostu eksportu zaczęło obniżać się na korzyść wzrostu importu. W rezultacie Polska zaczęła odnotowywać deficyty w handlu zagranicznym. Według ekonomistów gwałtowny wzrost importu wynika z oddziaływania trzech czynników. Czynniki te to zmieniająca się struktura gospodarki, oczekiwanie na zmiany podatkowe i kursów wymiany oraz nadwyżka popytu nad podażą. Od 1994 roku eksport zaczął ponownie wzrastać, gdyż nastąpiło żywienie w Europie Zachodniej jak również ze względu na wzrost konkurencyjności produktów polskich. Kondycję polskiej gospodarki poprawiły również porozumienia związane z obsług± zadłużenia z Klubem Paryskim oraz z Klubem Londyńskim.
W ich wyniku część długu została umorzona, a spłaty rat kapitałowych do 2002 roku pozostaną na stałym poziomie. Porozumienia te znacznie poprawiły wskaźniki zadłużenia zagranicznego,
jednak mimo to Polska wciąż jest jednym z najbardziej zadłużonych państw w Europie Środkowej.
Wzrost cen.
Dzięki podjętym reformom w ramach planu Balcerowicza udało się zahamować hiperinflację, jednak wciąż poziom inflacji kształtował się na zbyt wysokim poziomie, a tempo zmniejszania się inflacji uległo spowolnieniu. Na wzrost cen miała wpływ przede wszystkim stopniowe wprowadzanie cen rynkowych energii elektrycznej, cen środków transportu publicznego i czynszów kontrolowanych przez państwo, a także wprowadzenie podatku VAT. Mimo wprowadzenia restrykcyjnej polityki podatkowej i pieniężnej nie udało się zbić inflacji do poziomu jednocyfrowego. Jednym z sukcesów było zahamowanie tempa wzrostu deficytu budżetowego, który spadł poniżej 3% PKB co sprawia, że Polska spełnia kryterium z Maastricht.
Zatrudnienie.
W pierwszych latach transformacji bezrobocie z zerowego osiągnęło jeden z najwyższych wskaźników w Europie sięgając w 1994 roku 16% ogółu zatrudnionych. Tym samym Polska podzieliła się na regiony mniej lub bardziej dotknięte tym zjawiskiem, co sprawiło że różnice regionalne jeszcze bardziej powiększyły się. Od 1995 r. Polska odnotowuje nieznaczne spadki bezrobocia, które w opinii wielu specjalistów w znacznej części nie wynikaj± z poprawienia się sytuacji na rynku pracy lecz ze zmniejszenia liczby zarejestrowanych bezrobotnych, którym przestał przysługiwać zasiłek dla bezrobotnych. Wciąż wysoki odsetek bezrobotnych jest wynikiem postępującej restrukturyzacji przedsiębiorstw dochodów ludności.
W wyniku wzrastającego niezadowolenia społecznego władze podjęły działania mające złagodzić wpływ wysokiego bezrobocia w regionach objętych kryzysem. W tym celu stworzono kredyty preferencyjne w ramach Funduszu Pracy, które zostały wykorzystane do walki z bezrobociem w regionach najbardziej dotkniętych. Wprowadzono również ulgi podatkowe, a także ulgi na szkolenie dla inwestorów, którzy stworzą nowe miejsca pracy w regionach o największym bezrobociu.
Sytuacja ekonomiczna w Polsce w latach 1994-1999.
Wyszczególnienie
Zmiany w % w latach |
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
*PKB |
5,2 |
7,0 |
6,1 |
7,0 |
4,9 |
4,5 |
Stopa bezrobocia |
16,0 |
14,9 |
13,2 |
10,3 |
10,4 |
10,8 |
Ceny |
32,2 |
27,8 |
19,9 |
14,9 |
11,8 |
7,6 |
Płace realne |
0,5 |
3,0 |
5,7 |
6,0 |
5,6 |
5,9 |
Eksport |
21,9 |
32,8 |
10,3 |
9,0 |
3,9 |
2,6 |
Deficyt budżetowy %PKB |
2,7 |
2,6 |
2,5 |
1,4 |
2,3 |
2,3 |
saldo handlu zagr.% PKB |
0,6 |
0,5 |
- 2,8 |
- 5,0 |
- 5,6 |
- 6,8 |
PKB per capita w USD** |
5900 |
6600 |
6900 |
7500 |
8000 |
8500 |
Uwagi:
* prognozy ** PKB per capita według parytetu siły nabywczej
Źródło: opracowanie własne na podstawie Ibn GR. Rzeczp. 25 kwiecień 1997 s.13, 25 lipiec 1997,s.12 , Rzeczp z 29 stycznia 1999 s.11 oraz Research reports Wiener WIIW No 243 luty 1998, s.43.
Prognozy dalszego rozwoju gospodarczego.
Rok 1999 podobnie zresztą jak 1998 ma być kolejnym rokiem, w którym Polska odnotuje wzrost powyżej 4%. Prognozy są dobre bo przewiduj± dalszy spadek inflacji i niewielki wzrost bezrobocia. Złoty pomimo trudności związanych z powodzi± i kryzysem rosyjskim pozostał stabilny w przeciwieństwie do czeskiej korony. Wynika to między innymi ze znacznie lepszych danych makroekonomicznych gospodarki polskiej. W Polsce odnotowano o wiele wyższą stopę wzrostu niż w Czechach, szybszy przyrost produktywności, postęp w reformach strukturalnych, rosnące rezerwy dewizowe i mniejszy deficyt w handlu zagranicznym.
Z kolei pozycja Polski w handlu zagranicznym uległa pogorszeniu i właśnie ten stan może zaszkodzić rozwojowi gospodarczemu w przyszłych latach. Tak pozytywne oceny naszej gospodarki nie oznaczaj± jednak, że znacznie wyprzedziliśmy w osiągnięciach transformacyjnych naszych południowych sąsiadów.
W niektórych dziedzinach wciąż pozostajemy daleko w tyle. Przykładem tego jest liberalizacja rynku kapitałowego, dla przykładu dzienny obrót dewizami ma w Polsce wartość ok. 0,5 mld USD, a w Czechach dziesięciokrotnie więcej. Oprócz tego w Polsce w wyniku dużej prywatyzacji przeszło w ręce prywatne o połowę mniej przedsiębiorstw bo zaledwie 1/4 a w Czechach aż1/2. W związku z tym w Polsce tylko 60% PKB jest wytwarzane w sektorze prywatnym, w Czechach 75% PKB. Poza tym mimo rekordowych napływów inwestycji wciąż ich wielkość na głowę mieszkańca pozostaje w tyle za innymi państwami, a PKB per capita również znacznie odbiega od osiąganego w Czechach.
Pomimo zadowalających wskaźników makroekonomicznych w Polsce niezbędna jest kontynuacja reform rynkowych, ich przyspieszenie szczególnie jeśli chodzi o prywatyzację sektora górniczego, którego rosnące zadłużenie stanowi z roku na rok coraz większe obciążenie dla budżetu państwowego. Według wielu specjalistów pomimo tego, że oficjalny deficyt budżetowy jest całkiem niski, to bez ograniczenia wydatków rządowych niezwykle trudne będzie obniżenie inflacji i utrzymanie tempa wzrostu gospodarczego. Mimo wysokiej stopy wzrostu gospodarczego, inflacja w Polsce wciąż jest zbyt wysoka co może utrudnić dalszy wzrost gospodarczy.
Prognozy wydają się jednak bardzo obiecujące i być może już w 1999 roku Polska będzie odnotowywała jednocyfrowy wzrost cen. Niezbędne jednak wydaje się w najbliższych latach ustabilizowanie kursu walutowego (zamiast obecnej pełzającej dewaluacji), bardziej skuteczna kontrola podaży pieniądza i polityki stóp procentowych, znaczne obniżenie wydatków państwowych (np. poprzez likwidację subsydiów dla sektora państwowego i rolnictwa), redukcja obciżeń podatkowych wraz z ograniczeniem ulg i zwolnień. Tymczasem kierunki niezbędnych zmian należ± do tych, które niechętnie się podejmuje z uwagi na małą popularność polityczną.
Przed rządzącą koalicją rządową stoi bardzo wiele wyzwań w tym przeprowadzenie czterech najważniejszych reform sektora publicznego a mianowicie reformy samorządowej, ubezpieczeń społecznych, szkolnictwa i służby zdrowia.
Szacunek kosztów zamierzonych reform jest dramatyczny, co oznacza, że zapowiedziany program naprawy Rzeczypospolitej może się zmniejszyć i odwlec w czasie bo możliwości s± ograniczone. Być może trzeba będzie szczerze powiedzieć społeczeństwu, w jakim stanie jest państwo i na co nas stać. A tego żaden polityk nie lubi. To właśnie będzie chwila prawdy. Najprostszym wnioskiem dla zbyt wysokich kosztów przeprowadzenia reform byłoby jednak wypracowanie i pokazanie publiczności harmonogramu reform na cztery lata, zwłaszcza że niektóre z projektów reform s± jeszcze nie do końca dopracowane merytorycznie i finansowo np. reforma służby zdrowia czy też reforma szkolnictwa.
Już od 1999 roku Polaków czekają istotne zmiany, czy ich kierunek okaże się słuszny to naprawdę obiektywnie będą mogły ocenić następne pokolenia. Jedno nie ulega wątpliwości, że s± one konieczne, gdyż tak naprawdę proces transformacji w głównej mierze zależy od wprowadzania reform mających charakter długookresowy. Na razie koalicja rządowa boryka się z coraz większymi trudnościami. Wydaje się, że przyzwolenie społeczne na dokonywanie reform wyczerpuje się. Wiele problemów związanych jest z reform± służby zdrowia, a także szkolnictwa. Po strajkach anestezjologów, również rolnicy wyrazili swoje niezadowolenie obecną sytuacją w rolnictwie, paraliżując transport w całym kraju.
Narastające wciąż żądania poszczególnych grup zawodowych zagrażają lub mógą całkowicie uniemożliwić reformy, na które i tak nie ma już w budżecie więcej pieniędzy. Czy rządowi polskiemu uda się stłumić strajki i zrealizować do końca zaplanowane reformy pokaże najbliższa przyszłość. Jest to bardzo ważna kwestia dla Polski, której powinno zależeć na utrzymaniu dotychczasowego kierunku zmian, który do tej pory spotykał się z przychylnymi ocenami UE.
1999 r.
Powrót do poprzedniej strony